Toto - Africa

Kom precis hem från middag. Och jag ska alltid göra bort mig och vara klumpig för jag spillde på en stol och matta, med en dryck som inte går bort. Fan, fan, fan vad jag skämms, varför är jag alltid så jävla klumpig, flamsig och tramsig?
Dock var jag ganska lugn ikväll, orkade nästan inget, knappt le.

Såg Hotel Rawanda idag. Jag kan inte säga att filmen var bättre eller sämre än Fight Club för det är två helt olika filmer. När Tyler slår och slår och slår en man alldeles blodig och fullständigt förstörd så mådde jag lite illa, blev äcklad. Bara blod, kött och mera blod. Men när man ser hundratals människor ligga döda på gatan utan blod eller sönderslagna ansikten så mår jag så otrolig mycket värre. Jag mådde så dåligt att jag trodde jag skulle spy. Så varför är det så?
Hur kan en människa må så mycket sämre av att se en skådespelare ligga stilla på marken än att se en man utan tänder, stora kött sår och som spyr blod?
För att den historian är sann. Rawanda - Hutu/Tutsi är en sann saga. En saga där en miljon människor dog, där Hutu män högg huvudet av kvinnor och barn med sablar och svärd och där människorna inte hade en chans att rädda sitt liv mot något annan.
Och allting har med ras att göra. Med religion. Tro. Hudfärg. Hårfärg.
Om jag fick en gåva, en superkraft så skulle jag inte välja vad många andra skulle som att bli osynlig, flyga, stanna tiden eller bli snabbare än ljuset. Jag hade velat få gåvan att banka vett i lite människor. Jävlar vad arg jag kan bli på rasister, nazister osv. Bara folk med lägre tankar om andra människor, människor i allmänhet, människor som du och jag.
Det är stört vad arg jag kan bli på folk som tror att de är finare och bättre än alla andra. Är du sådan? Händer det ibland att du trycker ner andra för att själv må bättre? Mm... Tänkte väl det.

Kommentarer
Postat av: Anonym

och från folkmordet i Rwanda vet vi alla hur mycket Fn, "Egentligen" gör. de visste om allt. men vågade inte gå in och göra ngt. för de är ett gäng slapptaskar.

2009-02-10 @ 12:52:00
Postat av: Hanna

Håller helt med dig, vi i väst som de sa i filmen: Tittar på tvn och ser människor dö och säger "Vad hemskt" och fortsätter sedan äta.

Men en man fanns, från FN som hette Roméo Dallaire som förändrade och hjälpte massa, tusentals människor i Rawanda under 1993 1994.

2009-02-10 @ 13:12:14
Postat av: Tussis

Har själv sett den här filmen i 9:an och den väcker verkligen käsnlor. Tyvärr var jag fortfarande väldigt ung och inte den man jag är idag, men jag förstår innebörden. Det är HEMSKT !



Btw. Den här låten är kärlek <3

Min favorit sedan 10 år tillbaka (L)



"I hear the drums echoing tonight, but she hears only whispers of some quiet conversation" <3

2009-02-17 @ 17:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0