Takida - Reason to cry

Ännu ett filmtips av Hanna. Ännu en film som ni säkert inte kommer se.
Men jag såg "The Boy in the Striped Pyjamas" och jag grät så mycket att mamma blev rädd, fick springa ner och hålla om mig i tio minuter. Jag blev också rädd för denna film gav ondskan ett ansikte och det kändes som om den grep tag i mitt hjärta och vred runt.

Jag har helt glömt att plugga körkortsteori plus att Isa och Monica var här en stund innan, så det blev inget plugg alls ikväll. Hade nog ändå inte orkat det. 

Utdrag ur boken Svenne av Per Nilsson:
"Om jag minns rätt så sa han att religion var en livsfarlig sak som helst borde utrotas. Kanske hade människan ett andligt behov, så kan det vara, sa han, men så fort det blir organiserat i nån religion eller kyrka så börjar människor slakta småbarn och våldta kvinnor och spränga varandra i bitar och säga att de har Gud på sin sida. Och katolikerna hatar protestanterna och hinduerna hatar muslimerna och shiamuslimerna hatar sunnimuslimerna och wahabiterna hatar alla och tycker att vi ska leva som man levde i öknen på 600-talet och tror att man kan bli martyr och få pussa söta jungfrur i paradiset i evighet om man offrar sitt liv och lyckas spränga några oskyldiga europeiska eller amerikanske barn och kvinnor och män i luften." 
Tyckte det var ett mycket tänkvärt stycke. Tycker det är en tänkvärd bok som bör läsas.

Jag har kommit fram till att då jag mår bra, är när jag får läsa, så filmer eller lyssna på musik. För man kan dra lärdom av allt det, på ett sätt eller ett annat och jag gillar det. Att få försvinna in i en annan värld, lyssna på andras problem, få en förståelse om andra saker som man kanske inte tidigare förstått och känna att man lär sig fastän man kopplar av.

Jag skakar fortfarande. Så nu ska jag krypa ner i sängen. Kommer aldrig klara provet imorgon men plötsligt känns det så fjuttigt, så litet för det finns så mycket mer, som är så mycket större, som vi inte kan ta i.

Love från lilla filosofiska Hanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0