Joshua Radin - What if you

Nu i ett svagt ögonlick så måste jag visa min avsky, min avsky gentemot människor utan moral, utan empati, utan hjärta. Jag blir så jävla äcklad och förbannad att jag just nu till och med fäller tårar, som jag aldrig annars gör. För orättvisa och för människor som lidit, gråter för människor som lider och för dem som kommer att lida. Jag gråter för de människor som inte inser sina egna handlingar och konsekvenserna av dem. Hur ingen har lärt dem rätt eller fel och ingen någonsin sagt: Låt bli!

"Det kanske mest brutala dådet någonsin i Sverige mot en enskild människa sker i Kode, där en femtonåring tillsammans med tre något äldra ungdomar, nynazister, sparkar och slår en fjortåring vid namn John Hron, sönder och samman, innan det dränker honom."

Han är som vilken annan 14årig pojke som helst, med familj och vänner. Bosatt i Kode, i Kungälv och ska sista kvällen på sommarlovet campa med sin kompis. Tälta, snacka och grilla korv över en öppen eld. Men det är just elden som lockar till sig Johns mördare, fyra pojkar mellan 15 - 18 år. Som du, som jag. John har varit mobbad av en kille i skolan vid namn Rambo, som är en av dem fyra pojkarna, och Rambo passar då på att utnyttja hans överlägsenhet och inleder en av dem brutalaste misshandlarna Sverige någonsin skådat - sparkar, slag, knuffar, glasflaskor, brinnande ved. Killarna är berusade och hetsar varandra att slå hårdare, tvinga John säga att han älskar nazister men emellanåt så slutar dem, ber om ursäkt och låter John få lite av deras dricka. Snart blossar aggressionen upp igen och efter ett tag ligger John blodig och uppsvullen. Dem får för en stund nog och slänger ut John i sjön som snabbt simmar iväg, men snart ropar dem åt honom att komma tillbaka. Annars får hans kompis stryk, hans osykldiga kompis som inte kunnat göra något åt situationen. Mobiltelefon? Knappast. John simmar tillbaka, utan att förstå konsekvenserna av hans heroiska insats eller hatet från mördarna. När han kommer tillbaka in till land undrar man om mördarna känner någon ånger? Har dem insett vad dem gjort mot John? Nej, brutalare än förut tar dem upp misshandeln och snart ligger det bara en människotrasa livlös vid deras fötter. Inte ens här får deras hat nog och dem släpar kroppen till sjön och dränker honom. Dem stannar upp för att se kroppen sjunka, tittar på varandra i osäkerhet men ingen vågar rädda John från döden, i rädsla för dem andra killarna. Dem rullar varsin cigarett och går sedan. I polisförhöret vet dem inte varför dem slagit och misshandlat honom. Varför dem dränkt och mördat en kille som aldrig gjort dem något ont. Ett hjärta av sten. En brist på mänsklighet. Utförd av någon som kunde varit din kompis. Gjord mot någon som kunde varit du.

Kommentarer
Postat av: Anonym

fy fan

2010-04-05 @ 23:00:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0