India Arie - Heart of the Matter

Pff, jag hatar söndagar. Nu, mer än någonsin!
Gick upp i lagom tid och påbörjade en nyttig vecka och då tänkte jag åka till stan och sedan gymma.
Får skjuts in till stan för att gå och kolla på ett par skor jag är sugen på men då är affären stängd. Jaha, tänker jag och går till gymmet. Men nej, jag glömde, gymmet håller på att städas så det är stängt idag. Jahaja, jag får väl åka till det andra gymmet, tänker jag och åker till Johanneberg. Men neeeej, det öppnar inte fören klockan tre. Ska jag åka och simma? Nej, jag har ingen handduk och det stänger vid tre. Så jag knatar iväg till solariumet på andra sidan gatan för att bättre på min nu försvunna bränna. Stängt!! What???? Det ska vara öppet varje dag från 06.00-23.00. Hur fan går detta till? Jag klampar då ilsket iväg till Willys och köper en sallad, sätter mig på en bänk och njuter i solen med fetaost och oliver. Sedan går jag tillbaka till gymmet vid tre tiden och är då svettig, så jag kör på styrka direkt. Då händer det en obehaglig grej: det slår lock för örat och börjar klicka. Så jag får avbryta träningen och gå. Då bestämde jag mig för att gå hem. Och nu är jag hemma, äntligen.

Nu sitter jag här och diskuterar med Emma om det här med Gud, religion och allt som tillkommer. Jag läser också Änglar och Demoner just nu och där säger det något som är riktigt smart som lyder ungefär såhär: Vi människor är vetgiriga och vill ha svar på våra frågor, varför det åskar, varför solen skiner eller varför vi människor finns.
Eftersom det inte har funnits svar på våra frågor har vi skapat något som ger en förklaring som är omöjlig att bevisa, såsom åskguden Tor eller solguden Apollon eller Gud. Efterhand kom svaren på våra frågor och gudarna som Tor och Apollon försvann, naturvetenskapen har tagit över. Men den Kristna Guden, Allah osv. finns fortfarande kvar eftersom vi fortfarande inte har svar på vår fråga: Varför finns vi människor?

Love


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0