Les Miserables - I dreamd a dream

Jag har nog sett denna videon än sisådär 20.000 gånger men jag blir ändå lika fascinerade varje gång. Hur kan man ha sådana fullständiga fördomar gentemot någon annan utan att ens pratat med person, knappt ens hört personen ifråga säga hej! 
Det är ju pinsamt och första gången jag såg videon så ska jag säga er att jag skämde ganska rejält.
Vad betyder fördomar egentligen, vad betyder ordet i sig? Det är lite som med ordet Annorlunda som är ett ord jag tänkt ganska mycket på. 
För vi är ju alla unika och speciella på vårt alldeles egna sätt, även om vissa kämpar för att vara som alla andra. Använder man det ordet för att prata om en annan människa har det en negativ klang, men egentligen så borde man vara stolt över att vara "annorlunda" - jag har något som ingen annan har, jag är unik, jag är jag. Men varför använder man då ordet som ett kränkande ord? Är det för att man har andra kläder eller tycker olikt någon annan? Tyvärr kommer det alltid att finnas folk som inte fattar hur underbart det är med alla unika människor.

Så vad är fördomar då? Är det när du och jag, vi, tror att vi är bättre än någon annan för vi har mindre smink eller för att vi inte slänger ut oss korkade kommentarer? Det var en ny synvinkel.. att vi själva är idioterna som inte uppskattar människorna runt omkring oss, bara för att vissa har brunkräms ränder och hotpants i skolan.
Jag tror orden annorlunda och fördommar hör ihop, de går hand i hand med varandra.
Och nu blev det mycket ord och tankar men absolut inget sammahang. Äh, skitsamma, det får åka upp ändå.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0