Mika - We are golden

Klockan är 23.23 fredagen den 11 september 2009.
Det var 8 år sedan World Trade Center. Det var sju år sedan jag var 10 år. För sex år sedan var jag riktigt förälskad för första gången. För fem år sedan flyttade jag till Sverige. För fyra år sedan började jag åttan. För tre år sedan så var livet riktigt bra. För två år sedan började jag i SN07. För ett år sedan flyttade Emma. I år, då sitter jag hos min mormor i nybro och har fredagsmys.

Hela denna dag har anpassat sig efter mina kära vänners sång: ”Nu är det slut på veckan, det är dags för fredagsmys” och den har sjungits i många olika toner, många olika versioner inför många olika människor. Vad ska man säga? Fakir eller fakir?
I alla fall så fastnade tillslut innerbörden av låten på hjärnan och jag blev helt inställd på fredagsmys. Efter skolan så hoppade jag in i bilen och brummade iväg med mamma mot mormor, småland. Vi stannade till vid Ullared, första gången i mitt liv, och jag måste säga att det var ganska konstigt att gå in i en affär då en jättelång vägg och gång är fylld med enbart tandborstar och tandkrämer.
Vi shoppade en hel kasse fylld med fredagsmys i högsta klass: Chips, Daim, bilar, tuggummi, Coca Cola, Reisen, nej, listan tar aldrig slut, innan vi åkte vidare hit till mormor.

Nu är vi alla mätta och nöjda och fredagsmyset har varit på högsta nivå då vi gick igenom fotoalbum, drack och åt riktigt gott.
Nu känner jag till hela min släkt, på mormor och morfars sida, och den är inte så liten som jag först trott. Min mormor har 4 syskon, min morfar har 6 syskon, min mamma har otroligt många kusiner och jag har tydligen en triljon okända släktingar och sysslingar. Jag är riktigt imponerad av min mormor som kan alla namn, vad det jobbar med, ålder, bor och liknande.
Jag fick också veta var ifrån mitt namn kommer ifrån, namnet Hanna för min mormors mormor hette Hanna och det var anledningen till att jag blev döpt till det.
Hade jag varit en kille, då hade jag hetat David efter min morfar Valle David Jeansson.
Jag måste säga att det smärtar lite att se dessa underbara bilder från 50-talet på min så unga sköna mormor och min snygga morfar (han var en riktigt stilig man) då jag önskar, dels att jag levde under den tiden men också för att jag aldrig fick lära känna min morfar.
Han var tydligen en underbar man, trevlig och snäll och han älskade barn. Jag önskar att jag hade fått träffa honom, se hur han hade sett ut, fått kalla honom morfar, bli upphissad i luften och få krypa upp i hans famn som liten och lyssna på hans historier.

Nu ska jag stänga av datorn och släcka lampan för imorgon ska jag upp tidigt för en shopping tur med mamma och mormor. De tre generationerna.

Ps. Pappa köpte ett par vita Converse till mig idag för 250kr i Mexiko. Ja, det är äkta!!! Snacka om rån i Sverige då vi får betala 700 kr för likadana skor.

17.34 den 12 september 2009
Jag kom precis hem efter en heldag i Nybro. Med mammas hjälp fick jag med mig 2 par böcker, och den ena heter ”Fångad av hakkorset” och jag har redan börjar läsa den. Riktigt bra än så länge men det känns som om jag läser en roman, en påhittad historia. Tyvärr är den sann, till och med en självbiografi av en tysk soldat och det känns riktigt hemskt när jag inser att allt detta verkligen har hänt. 
Samt så fick jag ett par lårhöga ”mocka” stövlar som är ursnygga samt lite underkläder. Tack min älskade mamma.
Nu får det absolut vara färdigt shoppat för september, det har varit allt för mycket shopping och allt för lite träning. Så från och med nu är det köpstopp och träningsbörjan, på riktigt! Jag menar... 5 skor? På en vecka?

En liten bild på senaste veckans shopping!

Mina 13/15cm darlings

Världens skönaste skor, svart och vitt är jag i ett nötskal!

Mina nya höstskor, lårhöga och sjukt sköna

Fredaysmys i allra högsta grad


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0